1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski
robert.sloniewski@wum.edu.pl
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Robert Słoniewski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja metod rozpoznawania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa.
2.
Identyfikacja potrzeb zdrowotnych w odniesieniu do kraju, województw i powiatów.
3.
Korzystanie z dostępnych źródeł informacji na temat potrzeb zdrowotnych.
4.
Analiza rozpoznanych potrzeb zdrowotnych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W03
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W04
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Przedstawia krajowe i europejskie źródła informacji i systemy monitorowania stanu zdrowia populacji
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U07
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje uwarunkowania sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych i demograficznych
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U17
Umiejętności - efekty w zakresie
Konstruuje program profilaktyczny zgodnie z metodologią
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Sygit M., Zdrowie publiczne, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2010.
2. Leowski J., Polityka zdrowotna a zdrowie publiczne, CeDeWu. Warszawa, 2009.
3. Topór-Mądry R., Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Wyd. Vesalius. Kraków, 2002.
4. Wojtczak A., Zdrowie publiczne, PZWL, 2009.
2. Leowski J., Polityka zdrowotna a zdrowie publiczne, CeDeWu. Warszawa, 2009.
3. Topór-Mądry R., Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Wyd. Vesalius. Kraków, 2002.
4. Wojtczak A., Zdrowie publiczne, PZWL, 2009.
Uzupełniająca
1. Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk W., Zdrowie publiczne, Vesalius, Kraków, 2001.
2. Gromulska L., Wysocki M.J., Metody oceny systemów ochrony zdrowia, Przegląd epidemiologiczny. 2010. Tom. 64. nr. 3.
3. Indulski J., Jethon Z., Dawydzik L.(red.), Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2000.
4. Nosko J. (red.), Zdrowie publiczne w zmieniającej się Europie i Polsce, Szkoła Zdrowia Publicznego. Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2004.
5. Poździoch S., Prawo zdrowia publicznego. Zarys problematyki, Zdrowie i Zarządzanie, Kraków, 2004.
6. Mapy potrzeb zdrowotnych, Ministerstwo Zdrowia
2. Gromulska L., Wysocki M.J., Metody oceny systemów ochrony zdrowia, Przegląd epidemiologiczny. 2010. Tom. 64. nr. 3.
3. Indulski J., Jethon Z., Dawydzik L.(red.), Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2000.
4. Nosko J. (red.), Zdrowie publiczne w zmieniającej się Europie i Polsce, Szkoła Zdrowia Publicznego. Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2004.
5. Poździoch S., Prawo zdrowia publicznego. Zarys problematyki, Zdrowie i Zarządzanie, Kraków, 2004.
6. Mapy potrzeb zdrowotnych, Ministerstwo Zdrowia
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U07 EK_ZP2_K02 EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie projektu Mapy potrzeb zdrowotnych wybranego regionu, województwa, miasta.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U07 EK_ZP2_K02 EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin w formie testu.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie min. 60% prawidłowych odpowiedzi.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.