Podstawy programów zdrowotnych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski_x000D_ robert.sloniewski@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Robert Słoniewski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
35
Kalkulacja punktów ECTS
1,40
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja metod rozpoznawania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa.
2.
Identyfikacja potrzeb zdrowotnych w odniesieniu do kraju, województw i powiatów.
3.
Korzystanie z dostępnych źródeł informacji na temat potrzeb zdrowotnych.
4.
Analiza rozpoznanych potrzeb zdrowotnych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP1_W03 - Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji EK_ZP1_W04 - Opisuje metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa EK_ZP1_W07 - Przedstawia krajowe i europejskie źródła informacji i systemy monitorowania stanu zdrowia populacji EK_ZP1_W22 - Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP1_U04 - Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne EK_ZP1_U05 - Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji EK_ZP1_U07 - Analizuje uwarunkowania sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych i demograficznych EK_ZP1_U17 - Konstruuje program profilaktyczny zgodnie z metodologią
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP1_K02 - Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym<br> EK_ZP1_K09 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny<br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania potrzeb i usług zdrowotnych.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Potrzeby zdrowotne - spojrzenie globalne.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Metody oceny stanu zdrowia populacji.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania społeczne i zdrowotne w ochronie zdrowia.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Potrzeby zdrowotne, a system ochrony zdrowia w Polsce.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Mapy potrzeb zdrowotnych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza potrzeb zdrowotnych w wybranych regionach – realizacja projektów w grupach roboczych.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Sygit M., Zdrowie publiczne, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2010. 2.Leowski J., Polityka zdrowotna a zdrowie publiczne, CeDeWu. Warszawa, 2009. 3.Topór-Mądry R., Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Wyd. Vesalius. Kraków, 2002. 4.Wojtczak A., Zdrowie publiczne, PZWL, 2009.
Uzupełniająca
1.Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk W., Zdrowie publiczne, Vesalius, Kraków, 2001. 2.Gromulska L., Wysocki M.J., Metody oceny systemów ochrony zdrowia, Przegląd epidemiologiczny. 2010. Tom. 64. nr. 3. 3.Indulski J., Jethon Z., Dawydzik L.(red.), Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2000. 4.Nosko J. (red.), Zdrowie publiczne w zmieniającej się Europie i Polsce, Szkoła Zdrowia Publicznego. Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź, 2004. 5.Poździoch S., Prawo zdrowia publicznego. Zarys problematyki, Zdrowie i Zarządzanie, Kraków, 2004. 6. Mapy potrzeb zdrowotnych, Ministerstwo Zdrowia
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U07 EK_ZP2_K02 EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie projektu Mapy potrzeb zdrowotnych wybranego regionu, województwa, miasta.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U07 EK_ZP2_K02 EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin w formie testu.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie min. 60% prawidłowych odpowiedzi.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.