1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n. hum. Maciej Ganczar
Koordynator przedmiotu
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera, paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. hum. Grzegorz Buczyński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
105
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie języka angielskiego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym nabycie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie słownictwa angielskiego specjalistycznego w zakresie podstawowych dziedzin i problemów zdrowia i problemów zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U30
Umiejętności - efekty w zakresie
Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przemoc w rodzinie - konsekwencje, przeciwdziałanie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 5 semestrze
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Tekst specjalistyczny.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby zakaźne. Szczepienia i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Trendy spadkowe wyszczepialności populacji, odmowa szczepień - przyczyny i skutki.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język spotkań służbowych. Sporządzanie protokołów spotkań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język spotkań służbowych. Sporządzanie protokołów spotkań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy starzejącej się populacji - potrzeby seniorów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy starzejącej się populacji - potrzeby seniorów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wypadki drogowe – przyczyny i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wypadki drogowe – przyczyny i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowe procedury udzielania pierwszej pomocy. Urazy głowy i inne wypadki. Ratownictwo medyczne – organizacja i wyzwania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowe procedury udzielania pierwszej pomocy. Urazy głowy i inne wypadki. Ratownictwo medyczne – organizacja i wyzwania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 26.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Analiza wybranego tekstu specjalistycznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 27.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Analiza wybranego tekstu specjalistycznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 28.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 6 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 29.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Powtórzenie słownictwa do egzaminu.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 30.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie do egzaminu. Podsumowanie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Patoka Zofia: English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008
2. Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga: Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage 2017
2. Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga: Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage 2017
Uzupełniająca
1. Guest Charles, Ricciardi Walter, Kawachi Ichiro, Lang Iain (eds.): Oxford Handbook of Public Health Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press 2013
2. Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013.
3. Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji.
4. Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
2. Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013.
3. Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji.
4. Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych.
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia,
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 5 i po 6 semestrze, które składają się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.)
Kryterium zaliczenia
≥60%, oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
semestr 5: prezentacja multimedialna
semestr 6: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
semestr 5: prezentacja multimedialna
semestr 6: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
Kryterium zaliczenia
Zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodnie ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Kryterium zaliczenia
Egzamin ustny w sesji letniej po 6 semestrze, który obejmuje:
- prezentacja multimedialna na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego i odpowiedź na pytanie do prezentacji;
- wypowiedź ustna na jeden z wylosowanych tematów;
- przetłumaczenie wylosowanego zdania na język angielski / przekształcenie wylosowanego zdania
Egzamin trwa ok. 20 minut i odbywa się przed komisją składającą się z 2 osób.
- prezentacja multimedialna na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego i odpowiedź na pytanie do prezentacji;
- wypowiedź ustna na jeden z wylosowanych tematów;
- przetłumaczenie wylosowanego zdania na język angielski / przekształcenie wylosowanego zdania
Egzamin trwa ok. 20 minut i odbywa się przed komisją składającą się z 2 osób.
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodna ze skalą ocen SJO WUM.
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, prof. WUM, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl
Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).
Studentom przysługują dwa terminy egzaminu ustnego, z czego drugi termin jest terminem poprawkowym. W obu terminach forma egzaminu oraz wymagania są takie same. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w pierwszym terminie oraz terminie poprawkowym student może złożyć do Dziekana wniosek o zgodę na przystąpienie do egzaminu komisyjnego, który odbywa się w terminie wyznaczonym przez Dziekana.
SJO nie prowadzi koła naukowego.
Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/
Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5 (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)
Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).
Studentom przysługują dwa terminy egzaminu ustnego, z czego drugi termin jest terminem poprawkowym. W obu terminach forma egzaminu oraz wymagania są takie same. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w pierwszym terminie oraz terminie poprawkowym student może złożyć do Dziekana wniosek o zgodę na przystąpienie do egzaminu komisyjnego, który odbywa się w terminie wyznaczonym przez Dziekana.
SJO nie prowadzi koła naukowego.
Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/
Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5 (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)