Język angielski

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n. hum. Maciej Ganczar
Koordynator przedmiotu
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera, paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. hum. Grzegorz Buczyński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
105
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie języka angielskiego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym nabycie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie słownictwa angielskiego specjalistycznego w zakresie podstawowych dziedzin i problemów zdrowia i problemów zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U30
Umiejętności - efekty w zakresie
Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie programu kursu, kryteriów zaliczenia oraz regulaminu SJO. Format i tematyka prezentacji multimedialnej – szcegółowe omówienie standardów prezentacji multimedialnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Pisma i korespondencja w zakresie zdrowia publicznego. Sprawozdawczość i wymiana informacji w służbie zdrowia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Pisma i korespondencja w zakresie zdrowia publicznego. Sprawozdawczość i wymiana informacji w służbie zdrowia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Pisma i korespondencja w zakresie zdrowia publicznego. Sprawozdawczość i wymiana informacji w służbie zdrowia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Usprawnienia w organizacji służby zdrowia – telemedycyna; e-zdrowie. 
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Usprawnienia w organizacji służby zdrowia – telemedycyna; e-zdrowie. 
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Leki: grupy leków, formy i sposoby podawania, informacje zawarte w ulotce.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Leki: grupy leków, formy i sposoby podawania, informacje zawarte w ulotce.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Antybiotykooporność- przyczyny i przeciwdziałanie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przemoc w rodzinie - konsekwencje, przeciwdziałanie. 
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przemoc w rodzinie - konsekwencje, przeciwdziałanie. 
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 5 semestrze
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Tekst specjalistyczny.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby zakaźne. Szczepienia i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Trendy spadkowe wyszczepialności populacji, odmowa szczepień - przyczyny i skutki.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język spotkań służbowych. Sporządzanie protokołów spotkań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język spotkań służbowych. Sporządzanie protokołów spotkań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy starzejącej się populacji - potrzeby seniorów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy starzejącej się populacji - potrzeby seniorów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wypadki drogowe – przyczyny i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wypadki drogowe – przyczyny i prewencja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowe procedury udzielania pierwszej pomocy. Urazy głowy i inne wypadki. Ratownictwo medyczne – organizacja i wyzwania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowe procedury udzielania pierwszej pomocy. Urazy głowy i inne wypadki. Ratownictwo medyczne – organizacja i wyzwania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Analiza wybranego tekstu specjalistycznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Analiza wybranego tekstu specjalistycznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 6 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Powtórzenie słownictwa do egzaminu.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie do egzaminu. Podsumowanie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Patoka Zofia: English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008
2. Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga: Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage 2017
Uzupełniająca
1. Guest Charles, Ricciardi Walter, Kawachi Ichiro, Lang Iain (eds.): Oxford Handbook of Public Health Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press 2013
2. Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013.
3. Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji.
4. Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych.
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia,
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 5 i po 6 semestrze, które składają się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.)
Kryterium zaliczenia
≥60%, oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
semestr 5: prezentacja multimedialna
semestr 6: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
Kryterium zaliczenia
Zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodnie ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Kryterium zaliczenia
Egzamin ustny w sesji letniej po 6 semestrze, który obejmuje:
- prezentacja multimedialna na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego i odpowiedź na pytanie do prezentacji;
- wypowiedź ustna na jeden z wylosowanych tematów;
- przetłumaczenie wylosowanego zdania na język angielski / przekształcenie wylosowanego zdania

Egzamin trwa ok. 20 minut i odbywa się przed komisją składającą się z 2 osób.
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodna ze skalą ocen SJO WUM.
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, prof. WUM, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl

Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).

Studentom przysługują dwa terminy egzaminu ustnego, z czego drugi termin jest terminem poprawkowym. W obu terminach forma egzaminu oraz wymagania są takie same. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w pierwszym terminie oraz terminie poprawkowym student może złożyć do Dziekana wniosek o zgodę na przystąpienie do egzaminu komisyjnego, który odbywa się w terminie wyznaczonym przez Dziekana.

SJO nie prowadzi koła naukowego.

Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/

Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
 
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5  (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.