Wprowadzenie do cyfryzacji [C]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr hab. Filip Raciborski
Prowadzący zajęcia
dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr hab. Filip Raciborski, dr Piotr Samel-Kowalik, mgr Sebastian Wareluk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
35
Kalkulacja punktów ECTS
1,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie pojęcia cyfryzacji (digitalizacji) w zarysie historycznym.
2.
Poznanie możliwości jakie stwarzają rządowe programy cyfryzacji. Zrozumienie powiązania tych programów z inicjatywami na niższych szczeblach.
3.
Zgłębienie problematyki cyfryzacji danych medycznych. Dyskusja na temat rozwoju elektronicznej dokumentacji medycznej, korzyści i bariery we wprowadzeniu cyfryzacji w medycynie
4.
Poznanie możliwości jakie stwarza współczesna aparatura medyczna, od elektroniki ubieranej do technik obrazowania. Podkreślenie znaczenia standardów komunikacji oraz interoperacyjności systemów medycznych.
5.
Zachęta to tworzenia wizji rozwoju cyfryzacji medycyny poprzez badania i rozwój technologii cyfrowych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Przedstawia krajowe i europejskie źródła informacji i systemy monitorowania stanu zdrowia populacji
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W11
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje założenia i kierunki reformy systemu ochrony zdrowia w Polsce z uwzględnieniem aspektów prawnych i finansowych
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przedstawienie głównych zagadnień cyfryzacji. Cyfryzacja internetowa w Polsce na przykładzie projektu eDoręczenia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K02
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Cyfryzacja w Europie a Polska. Zadania i przypadki. Podsumowanie i pytania. Ilustracją wykładu jest prezentacja rozwiązań opieki społecznej w Szkocji z użyciem środków zdalnej komunikacji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K01
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Medyczne dane diagnostyczne. Historia badań na świecie. Korzyści i bariery rozwoju. Przykłady wdrożeń.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_W1, EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U20
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena postępu cyfryzacji. Technologia przeniesienia informacji do systemu cyfrowego. Naukowe podejście do oceny jakości transformacji cyfrowej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U20
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Badania i rozwój w zakresie cyfryzacji w medycynie i zdrowiu publicznym. Śledzenie bieżących trendów. Przykłady badań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_W11, EK_ZP1_K02
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Świat po cyfryzacji, perspektywy rozwoju. Dyskusja nad wizją systemu pełnej cyfryzacji oraz dalszych możliwości technologicznych w zdrowiu.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
6. LITERATURA
Obowiązkowa
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/programy-i-projekty
Materiały własne prezentowane na zajęciach i udostępnione w systemie MS Teams.
Uzupełniająca
Michael Miller, INTERNET RZECZY. Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat. PWN 2016. Rozdz. 11 Inteligentna medycyna: niezbędna technologia już dostępna...
Bieżące i archiwalne artykuły z portalu "Rynek zdrowia" z działu IT/TELEMEDYCYNA.
Fragmenty rozdziału (przetłumaczone) "Evaluating the Processes and Procedure of Digitalization Workflow" Collence Takaingenhamo Chisita, Oluwole O. Durodolu and Joseph Ngoaketsi.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_W11, EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Na każdych z 6 zajęć student musi indywidualnie rozwiązać Test zapewnienia gotowości (RAT - Readiness Assurance Test). Test składa się z 8 pytań z odpowiedziami wielokrotnego wyboru. Po pracy indywidualnej, studenci dyskutują w zespołach 3-5 osobowych odpowiedzi i wypracowują konsensus. Uzyskane punkty w zespołach są publicznie prezentowane.
Kryterium zaliczenia
Obecność na zajęciach i rozwiązanie wszystkich testów.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Zajęcia są prowadzone metodą TBL (Team Based Learning)

Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia przedmiotu (I termin, II termin – poprawkowy).

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.