1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr hab. Filip Raciborski
Prowadzący zajęcia
dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr hab. Filip Raciborski, dr Piotr Samel-Kowalik, mgr Sebastian Wareluk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie pojęcia cyfryzacji (digitalizacji) w zarysie historycznym.
2.
Poznanie możliwości jakie stwarzają rządowe programy cyfryzacji. Zrozumienie powiązania tych programów z inicjatywami na niższych szczeblach.
3.
Zgłębienie problematyki cyfryzacji danych medycznych. Dyskusja na temat rozwoju elektronicznej dokumentacji medycznej, korzyści i bariery we wprowadzeniu cyfryzacji w medycynie
4.
Poznanie możliwości jakie stwarza współczesna aparatura medyczna, od elektroniki ubieranej do technik obrazowania. Podkreślenie znaczenia standardów komunikacji oraz interoperacyjności systemów medycznych.
5.
Zachęta to tworzenia wizji rozwoju cyfryzacji medycyny poprzez badania i rozwój technologii cyfrowych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Przedstawia krajowe i europejskie źródła informacji i systemy monitorowania stanu zdrowia populacji
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W11
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje założenia i kierunki reformy systemu ochrony zdrowia w Polsce z uwzględnieniem aspektów prawnych i finansowych
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/programy-i-projekty
Materiały własne prezentowane na zajęciach i udostępnione w systemie MS Teams.
Materiały własne prezentowane na zajęciach i udostępnione w systemie MS Teams.
Uzupełniająca
Michael Miller, INTERNET RZECZY. Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat. PWN 2016. Rozdz. 11 Inteligentna medycyna: niezbędna technologia już dostępna...
Bieżące i archiwalne artykuły z portalu "Rynek zdrowia" z działu IT/TELEMEDYCYNA.
Fragmenty rozdziału (przetłumaczone) "Evaluating the Processes and Procedure of Digitalization Workflow" Collence Takaingenhamo Chisita, Oluwole O. Durodolu and Joseph Ngoaketsi.
Bieżące i archiwalne artykuły z portalu "Rynek zdrowia" z działu IT/TELEMEDYCYNA.
Fragmenty rozdziału (przetłumaczone) "Evaluating the Processes and Procedure of Digitalization Workflow" Collence Takaingenhamo Chisita, Oluwole O. Durodolu and Joseph Ngoaketsi.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W07, EK_ZP1_W11, EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Na każdych z 6 zajęć student musi indywidualnie rozwiązać Test zapewnienia gotowości (RAT - Readiness Assurance Test). Test składa się z 8 pytań z odpowiedziami wielokrotnego wyboru. Po pracy indywidualnej, studenci dyskutują w zespołach 3-5 osobowych odpowiedzi i wypracowują konsensus. Uzyskane punkty w zespołach są publicznie prezentowane.
Kryterium zaliczenia
Obecność na zajęciach i rozwiązanie wszystkich testów.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Zajęcia są prowadzone metodą TBL (Team Based Learning)
Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia przedmiotu (I termin, II termin – poprawkowy).
Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia przedmiotu (I termin, II termin – poprawkowy).