Promocja zdrowia w internecie [C]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. Dominik Olejniczak
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
dolejniczak@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Dominik Olejniczak
Prowadzący zajęcia
dr hab. Dominik Olejniczak
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu promocji zdrowia
2.
Zapoznanie z modelami uwarunkowań zdrowia
3.
Zapoznanie z metodologią planowania interwencji
4.
Zapoznanie z zasadami realizacji interwencji zakresu promocji zdrowia
5.
Zapoznanie z metodologią ewaluacji działań z zakresu zdrowia publicznego
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP1_W16 - Omawia podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej EK_ZP1_W17 - Definiuje strategie stosowane na różnych poziomach oddziaływań profilaktycznych i promocji zdrowia
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP1_U01 - Stosuje poznane metody i techniki do rozwiązywania określonych problemów związanych z porozumiewaniem się EK_ZP1_U03 - Doskonali swoją skuteczność w kontaktach z innymi EK_ZP1_U13 - Posiada umiejętności współpracy z mediami, lokalną społecznością i organizacjami pozarządowymi we wdrażaniu działań prozdrowotnych EK_ZP1_U21 - Przedstawia i ocenia różne koncepcje i modele promocji zdrowia
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP1_K01 - Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych<br> EK_ZP1_K02 - Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym<br> EK_ZP1_K05 - Inicjuje tworzenie i wdrażanie lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia publicznego<br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Omówienie strategii promocji zdrowia na przykładzie Polski i wybranych krajów Unii Europejskiej
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zasady tworzenia programu promocji zdrowia, wraz ze wszystkimi elementami właściwego planowania i realizowani interwencji
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Omówienie działań zagadnienia promocji zdrowia w siedlisku, na przykładzie programów: Szkoła Promująca Zdrowie, Szpital Promujący zdrowie, Zakład Pracy Promujący Zdrowie, Zdrowe Miasta i Narodowego Programu Zdrowia
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Omówienie i praktyczne zastosowanie wybranych modeli determinatów zdrowia
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne planowanie narzędzi realizacji działania z zakresu zdrowia publicznego, wraz z uzasadnieniem projektu
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne zastosowanie programów promocji zdrowia w wybranym siedlisku- miejsce pracy/ zakład pracy
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zasady publicznego omawiania działań promujących zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem przejrzystości przystępności wypowiedzi dla słuchaczy
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.2.Karski B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2011.3.Cianciara D., Zarys współczesnej promocji zdrowia, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010.4.Red. Karski JB. Promocja zdrowia- skrypt
Uzupełniająca
1. Lisicki T., Wilk B., Walentukiewicz A., Styl życia Uwarunkowania społeczne, Wydawnictwo AWF Gdańsk, 2005.2. Karski J, B., Postępy promocji zdrowia przegląd międzynarodowy, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2006.3. Lewicki C., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_W17EK_ZP1_U01EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U13, EK_ZP1_U21, EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin z przedmiotu
Kryterium zaliczenia
Powyżej 65%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.