1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Marta Zalewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
marta.zalewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Marta Zalewska
Prowadzący zajęcia
dr hab. Marta Zalewska, prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Ogólna znajomość podstawowych technik analizy danych w pakiecie R.
2.
Umiejętność współpracy z profesjonalnymi statystykami.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W25
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje metody ilościowe i jakościowe badań społecznych
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Wprowadzenie do programu R.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Kontynuacja w Excelu i R.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementarne własności prawdopodobieństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wstęp rachunek prawdopodobieństwa, (prawdopodobieństwo całkowite, Bayesa)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozkład dwumianowy
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozkład normalny
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jednopróbkowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), dwupróbkowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test 2 próbkowy dla proporcji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności. Badanie zależności między cechami, iloraz szans - OR, ryzyko względne - RR
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Współczynnik korelacji
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza regresji jednowymiarowej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 26.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09
Zajęcia 27.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09
Zajęcia 28.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie i omówienie wyników kolokwium.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
Zajęcia 29.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_K09
Zajęcia 30.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie do egzaminu i podsumowanie wyników
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa, 2003.
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
4. http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
4. http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
Uzupełniająca
4. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005.
5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
6. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
6. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W25
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Sposób 5
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
ocena kryteria
2,0 (ndst) <50% punktów
3,0 (dost) 50-60%
3,5 (ddb) 61-70%
4,0 (db) 71-80%
4,5 (pdb) 81-90%
5,0 (bdb) >90%
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.