Podstawy biostatystyki

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Marta Zalewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
marta.zalewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Marta Zalewska
Prowadzący zajęcia
dr hab. Marta Zalewska, prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
40
Kalkulacja punktów ECTS
1,60
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
40
Kalkulacja punktów ECTS
1,60
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Ogólna znajomość podstawowych technik analizy danych w pakiecie R.
2.
Umiejętność współpracy z profesjonalnymi statystykami.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP1_W25 - Definiuje metody ilościowe i jakościowe badań społecznych
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP1_U02 - Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie EK_ZP1_U04 - Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne EK_ZP1_U09 - Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP1_K09 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny<br>
Zakres tematyczny
1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych, podsumowanie danych,
2. Definicja prawdopodobieństwa, rozkład prawdopodobieństwa, schematy kombinatoryczne . Wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa,
3. Zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Omówienie rozkładów dwumianowego i normalnego,
4. Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym,
5. Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
6. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jednopróbkowe i dwupróbkowe testy,
7. Test chi-kwadrat niezależności. Badanie zależności między cechami, iloraz szans - OR, ryzyko względne - RR,
8. Współczynnik korelacji, analiza regresji jednowymiarowej.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Próbka i populacja.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Próbka i populacja. Kontynuacja.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: definicja prawdopodobieństwa, rozkład prawdopodobieństwa,, schematy kombinatoryczne . Wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Omówienie rozkładów dwumianowego i normalnego.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Metody estymacji, estymatory, pojęcie przedziałów ufności. Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jednopróbkowe testy.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), dwupróbkowe testy.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności. Badanie zależności między cechami, iloraz szans - OR, ryzyko względne - RR.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Współczynnik korelacji, analiza regresji jednowymiarowej.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Wprowadzenie do programu R.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji). Kontynuacja w Excelu i R.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementarne własności prawdopodobieństwa.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wstęp rachunek prawdopodobieństwa, (prawdopodobieństwo całkowite, Bayesa)
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozkład dwumianowy
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozkład normalny
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jednopróbkowe.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), dwupróbkowe.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test 2 próbkowy dla proporcji.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności. Badanie zależności między cechami, iloraz szans - OR, ryzyko względne - RR
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Współczynnik korelacji
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza regresji jednowymiarowej
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie i omówienie wyników kolokwium.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Powtórzenie do egzaminu i podsumowanie wyników
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa, 20032. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 20223.Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.4.http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
Uzupełniająca
4.Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 20055.Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 20026.Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W25
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu) ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu) ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)_x000D_ ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)_x000D_ ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 5
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Kryteria oceniania Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu) ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.