1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska, aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński, dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska, dr n. o zdr. Anna Kłak, dr Jacek Borowicz, mgr Karolina Sobeczek
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z różnymi rodzajami metod badawczych stosowanych w medycynie i zdrowiu publicznym
2.
Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia prostych badań kwestionariuszowych
3.
Zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej i fachowej
4.
Przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania pracy licencjackiej
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Wykazuje znajomość podstaw teoretycznych i metodologicznych budowy strategii programów zdrowotnych i społecznych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W25
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje metody ilościowe i jakościowe badań społecznych
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U19
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje w zespole przyjmując odpowiednie role grupow
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U29
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje badania epidemiologiczne oraz socjomedyczne w ocenie potrzeb zdrowotnych oraz oczekiwań pacjentów
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dobór próby w badaniach epidemiologicznych. Omówienie przykładowej specyfikacji z badań ECAP, GATS, NPZ.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie badawcze. Zasady konstruowania pytań i odpowiedzi. Poszukiwanie błędów w przykładowych pytaniach.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08, EK_ZP1_U29
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opracowywanie pytań kwestionariuszowych do własnego badania w grupach - Cz. I
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U19, EK_ZP1_U29
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opracowywanie pytań kwestionariuszowych do własnego badania w grupach - Cz. 2
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25, EK_ZP1_U19, EK_ZP1_U29
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elektroniczne systemy ankietowania w badaniach naukowych. Wady i zalety ankiet online. Przykładowy kwestionariusz w Google Questionnaire.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W25,
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Badanie pilotażowe. Wzajemne sprawdzanie gotowych kwestionariuszy pod kątem realizacji hipotez i celi badawczych. Poszukiwanie błędów i niespójności.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U19
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do analizy danych ilościowych, sposoby prezentacji wyników, prawidłowe wnioskowanie, wymagania w stosunku do prezentacji wyników badań.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K11
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacja wyników przeprowadzonych badań - ostatnie zajęcia seminaryjne w I semestrze (zaliczenie semestru)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U14, EK_ZP1_K11
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metodologia badań obserwacyjnych. Przykłady badań kliniczno-kontrolnych i kohortowych. Konstrukcja grupy badanej i grupy kontrolnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metodologia badań eksperymentalnych. Rodzaje eksperymentów. Podstawowe schematy badawcze. Randomizacja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Etyka w badaniach - Raport z Belmont, Deklaracja Helsińska, rola Komisji Bioetycznej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminaria licencjackie – poszukiwanie inspiracji do tematów prac licencjackich
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K11
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Parametry oceniane w EBM – ocena informacji o metodzie leczniczej, szkodliwości, rokowaniu, metodzie diagnostycznej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Definiowanie pytania klinicznego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Źródła informacji – efektywne poszukiwanie literatury naukowej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Zajęcia 26.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza artykułów badań pierwotnych – struktura i poprawność wnioskowania
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W08
Zajęcia 27.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zasady pisania pracy licencjackiej, budowa konspektu, wniosek o zatwierdzenie tematu pracy, formularz recenzji
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K11
Zajęcia 28.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacja konspektów potencjalnych prac licencjackich. Weryfikacja umiejętności użycia prawidłowych pojęć w opisie materiału i metody dla prac badawczych i poglądowych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U14, EK_ZP1_K11
Zajęcia 29.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
ćwiczenia z budowy kwestionariuszy - 4h
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U19
Zajęcia 30.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
ćwiczenia z wyszukiwania literatury - narzędzi badawczych, wyników badań o podobnej tematyce do wybranych tematów badań własnych
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. P. Gajewski R. Jaeschke, J. Brożek, Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów, MP, 2008
2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych
2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych
Uzupełniająca
1. W. Jędrychowski, Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym
2. Robert M. Groves, Survey Methodology
3. Jennifer L. Kelsey, Methods in Observational Epidemiology
2. Robert M. Groves, Survey Methodology
3. Jennifer L. Kelsey, Methods in Observational Epidemiology
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W08, EK_ZP1_W25
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Test wiedzy - jednokrotny wybór
Kryterium zaliczenia
2,0 (ndst) ≤50%
3,0 (dost) 51-59,99%
3,5 (ddb) 60-69,99%
4,0 (db) 70-79,99%
4,5 (pdb) 80-89,99%
5,0 (bdb) 90% i więcej
3,0 (dost) 51-59,99%
3,5 (ddb) 60-69,99%
4,0 (db) 70-79,99%
4,5 (pdb) 80-89,99%
5,0 (bdb) 90% i więcej
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_U29, EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca w grupach – przygotowanie i przeprowadzenie badania kwestionariuszowego oraz prezentacja wyników w formie prezentacji multimedialnej
Kryterium zaliczenia
Przygotowanie kolejnych etapów badania kwestionariuszowego i prezentacji zgodnie z wytycznymi
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Prezentacja konspektu pracy licencjackiej
Kryterium zaliczenia
Przygotowanie konspektu zgodnie z wytycznymi
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach przedmiotu studenci (w grupach 2-3 osobowych) przeprowadzają samodzielne badanie kwestionariuszowe na wybrany temat na wybranej grupie respondentów (zazwyczaj min. 100 wywiadów). Badanie można wykorzystać jako pilotaż do pracy licencjackiej lub na potrzeby działalności naukowej.
Samodzielna praca studenta (np. zapoznanie się z lekturą, wykonanie elementu badania) jest weryfikowana w formie dyskusji podczas zajęć seminaryjnych.
Każda nieobecność ponad ilość dozwoloną (ustalana na początku semestru zimowego na cały rok) musi zostać zaliczona w ciągu dwóch tygodni u wykładowcy prowadzącego dane zajęcia. Zaliczenie każdego semestru, a w konsekwencji dopuszczenie do egzaminu odbywa się na podstawie obecności oraz realizacji prac cząstkowych.
Liczba możliwych terminów zaliczeń: 1
Link do strony internetowej Zakładu: https://alergologia1.wum.edu.pl/
Link do strony internetowej Koła naukowego działającego przy Zakładzie: https://sknmanagerowzdrowia.wum.edu.pl/
Samodzielna praca studenta (np. zapoznanie się z lekturą, wykonanie elementu badania) jest weryfikowana w formie dyskusji podczas zajęć seminaryjnych.
Każda nieobecność ponad ilość dozwoloną (ustalana na początku semestru zimowego na cały rok) musi zostać zaliczona w ciągu dwóch tygodni u wykładowcy prowadzącego dane zajęcia. Zaliczenie każdego semestru, a w konsekwencji dopuszczenie do egzaminu odbywa się na podstawie obecności oraz realizacji prac cząstkowych.
Liczba możliwych terminów zaliczeń: 1
Link do strony internetowej Zakładu: https://alergologia1.wum.edu.pl/
Link do strony internetowej Koła naukowego działającego przy Zakładzie: https://sknmanagerowzdrowia.wum.edu.pl/