Techniki studiowania

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska: magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
26
Kalkulacja punktów ECTS
1,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
24
Kalkulacja punktów ECTS
0,96
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Pomoc studentom w rozwijaniu kompetencji (rozumienia, umiejętności, postaw, motywacji) niezbędnych do własnego uczenia się w czasie studiów i po ich ukończeniu.
2.
Zachęcanie studentów do aktywnego uczenia się i brania odpowiedzialności za swoje uczenie się.
3.
Zapoznanie studentów z koncepcją umiejętności psychospołecznych, uświadomienie im potrzeby ich rozwijania w kontekście uczenia się, funkcjonowania osobistego i zawodowego oraz zachęcenie do ich doskonalenia (ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania sobą w czasie).
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali swoją skuteczność w kontaktach z innymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K06
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Cechuje się skutecznością w zarządzaniu własnym czasem
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K13
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Prezentuje postawę uznania roli ustawicznego kształcenia się i dbałości o zdrowie własne i innych osób
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie się uczestników zajęć. Informacje o programie zajęć, celu i sposobie nauczania-uczenia się, wymaganiach, zawarcie kontraktu ze studentami. Wspólna refleksja nad sensem, celowością i przydatnością zajęć (po co się uczyć, po co wiedzieć, jak się uczyć? dotychczasowy udział studentów w zajęciach poświęconych uczeniu się i ich doświadczenia z nimi związane).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Uczenie się (studiowanie): Uczenie się jako umiejętność całożyciowa. Czym jest uczenie się/studiowanie? Cele studiowania. Czynniki wpływające na przebieg i efekty studiowania. Źródła informacji na temat efektywnego studiowania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Style uczenia się. Style uczenia się w koncepcji D. Kolba. Samoocena swoich mocnych i słabych stron jako osoby uczącej się. Drogi doskonalenia umiejętności uczenia się
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawowe prawidłowości dotyczące uczenia się. Kiedy ludzie lepiej i trwalej zapamiętują informacje: wnioski z nurtu psychologii behawiorystycznej i poznawczej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tajniki przetrwania studiów i poprawienia swoich ocen: Czytanie tekstów. Robienie notatek. Pisanie prac. Nauka do egzaminów. Strategie poprawy pamięci
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody uczenia się/studiowania: Rodzaje metod i ich charakterystyka. Dobór metod.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U14, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody uczenia się/studiowania. Rodzaje metod i ich charakterystyka. Dobór metod (cd)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U14, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prozdrowotny styl życia ze szczególnym uwzględnieniem zasad higieny cyfrowej. Styl życia a uczenie się. Autodiagnoza dbałości o zdrowie. Higiena cyfrowa, jej znaczenie i zasady
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Umiejętności psychospołeczne. Definicja i rodzaje umiejętności psychospołecznych. Znaczenie umiejętności psychospołecznych. Samoocena umiejętności psychospołecznych. Możliwości doskonalenia umiejętności psychospołecznych
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zarządzanie sobą w czasie jako umiejętność psychospołeczna sprzyjająca efektywnemu uczeniu się. Pojęcie czasu: czym jest czas?, jakie korzyści wynikają z lepszego wykorzystania czasu? Wykorzystanie czasu: jak wykorzystujesz swój czas?, alokacja czasu: na co możemy wykorzystać czas?, wskazówki dotyczące tego, co robić, aby lepiej wykorzystać czas?
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K06, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Indywidualne perspektywy postrzegania czasu. Czym jest perspektywa czasu i jakie są jej rodzaje? Optymalna mieszanka perspektyw czasu. Zrównoważone podejście do czasu, czyli dostrajanie swego zegara perspektywy czasowej. Kwestionariusz postrzegania czasu Zimbardo
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K06, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Priorytety, cele, planowanie. To, co najważniejsze: zasada Pareto, analiza ABC, matryca Eisenhowera. Wyznaczanie celów: rodzaje celów, reguła SMART. Reguły i metody planowania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K06, EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Odwlekanie działań – prokrastynacja. Czym jest prokrastynacja? Przyczyny i skutki prokrastynacji. Czy masz trudność z odwlekaniem? Skala Irracjonalnego Odwlekania. Sposoby na odwlekanie – jak skutecznie zabrać się do pracy?
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K06, EK_ZP1_K13
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Ciccarelli S.K., White J.N. (2015), Tajniki przetrwania studiów i poprawienia swoich ocen , w: Ciccarelli S.K., White J.N., Psychologia, Wyd. Rebis, Poznań 2015, s. W2-W19.
Ledzińska M., Czerniawska E. (2011): Uczenie się: podstawowe prawidłowości, implikacje dla praktyki, w: Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, s. 71-76.
Kotarski R. (2017), Włam się do mózgu, Altenberg, Warszawa (wybrane fragmenty).
Akademia Rozwoju (b.d.), Zarządzanie sobą w czasie, czyli jak znaleźć czas na to, co najważniejsze. Szkolenie na CD, Gazeta Prawna, Grupa Wydawnicza INFOR S.A. Smart Education Improve yourself for others.
Uzupełniająca
Dumont H., Istance D., Benavides F. Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Wolters Kluwer, OECD, Warszawa, 2013.
Modzelewski, P. (2016). Pokonaj odwlekanie – Rozwiń wytrwałość, Wyd. E-bookowo, Będzin.
Zimbardo P., Boyd J. (2009), Paradoks czasu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.)
Bieniok H. (2010), Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Difin, Warszawa.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W15
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium zaliczeniowe pisemne w postaci pytań otwartych punktowanych lub testu.
Kryterium zaliczenia
Zdobycie minimum 60% punktów z zaliczenia końcowego
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U03, EK_ZP1_K06, EK_ZP1_K13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obserwacja
Kryterium zaliczenia
Konstruktywna informacja zwrotna
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przeprowadzenie przez studenta prezentacji wybranej metody uczenia się
Kryterium zaliczenia
Ustna analiza mocnych i słabych stron prezentacji (informacja zwrotna)
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach
2. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku
4. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dost.): 60-68%
3,5 (ddb): 69-74%
4,0 (db): 75-83%
4,5 (pdb): 84-89%
5,0 (bdb): 90-100%
5. Studenci są proszeni o:
- Przygotowanie się do zajęć (np. zapoznanie z wybranymi fragmentami piśmiennictwa, obejrzenie wskazanych materiałów filmowych i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat, przygotowanie krótkiej prezentacji na temat jednej z metod/technik uczenia się/studiowania (informacja zwrotna)
- Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
6. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.