Praktyczne podstawy IT

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Piotr Samel-Kowalik
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
piotr.samel@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Piotr Samel-Kowalik, piotr.samel@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr Piotr Samel-Kowalik, dr hab. Filip Raciborski, dr hab. inż. Antoni Grzanka
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie podstawowych funkcjonalności pakietu MS Office związanych w szczególności z obsługą MS Word, MS Excel, MS Power Point
2.
Poznanie podstawowych technik pracy z pakietem MS Office
3.
Zapoznanie z funkcjonalnościami pozwalającymi na wykorzystanie wskazanych narzędzi w pracy nad materiałami naukowymi i rozwoju naukowym
4.
Zapoznanie z możliwościami pakietu MS Office w kontekście rozwoju zawodu, wiedzy i praktyki, podnoszenia jakości świadczeń oraz prowadzenia wymiany informacji w zakresie swojej specjalności.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 1 – Środowisko MS Office: Omówienie podstawowych funkcjonalności
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 2 - Word: Uruchamianie programu, omówienie struktury menu, ustawienia i opcje. Efektywne korzystanie z programu MS Word
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 3 - Word: Wykorzystanie technik automatyzacji pracy i formatowania dokumentu. Praca z listami numerowanymi, nienumerowanymi, tabelami, tworzenie spisów treści, numeracje rycin
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 4 - Excel: Uruchamianie programu, omówienie struktury menu, ustawienia i opcje. Wprowadzenie danych. Przepisywanie zawartości komórek. Tworzenie listy rozwijanej. Formatowanie komórek, w tym ochrona zawartości.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 5 - Excel: Tworzenie zakresu danych i formatowanie tabeli. Usuwanie formatowania. Dzielenie ekranu, blokowanie widoku wierszy, definiowanie obszaru wydruku.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 6 - Struktura zbioru danych. Import, eksport danych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 7 - Excel: Wprowadzenie do używania funkcji matematycznych i logicznych cz 1 i 2.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 8 - Krytyczne korzystanie z zasobów internetowych w projektowaniu.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20, EK_ZP1_U04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 9 - Excel: Tabele przestawne. Przykłady tworzenia rycin. Zaawansowane funkcjonalności programu Excel. Makra. Używanie szablonów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U20, EK_ZP1_U04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ćwiczenie 10 – Środowisko MS Office: Wykorzystanie zintegrowanego środowiska do pracy naukowej i zdalnej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U20
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Kursy i materiały na temat użytkowania Office 365 https://it.wum.edu.pl/node/475
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W22, EK_ZP1_U04, EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K0, EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie na podstawie realizacji zadań cząstkowych
Kryterium zaliczenia
Spełnianie wymogów formalnych w postaci zaliczenia wyznaczonego zadania cząstkowego.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Samodzielna praca studenta weryfikowana będzie poprzez ocenę umiejętności wykonania wyznaczonego zadania, które powiązane jest z tematami realizowanymi w ramach pracy własnej

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.