Podstawy socjologii zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Komunikacji Medycznej
Kod jednostki
S4
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
tjastrzebski@wum.edu.pl
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
zapoznanie z definicjami pojęć: socjologia, grupa społeczna, rola rodziny, państwo, globalizacja, zagrożenia społeczne
2.
przedstawienie form aktywności w małych i dużych strukturach społecznych
3.
wskazanie związków przyczynowo-skutkowych dziedzin socjologii i zdrowia publicznego
4.
przekazanie studentom podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu patologii społecznych umożliwiających identyfikację problemów związanych z patologiami społecznymi w środowisku
5.
poznanie instytucji i organizacji działających na rzecz przeciwdziałania patologiom społecznym, podejmowanie aktywności w instytucjach i organizacjach związanych z pomocniczością, nabywanie kompetencji (rozumienia, umiejętności, postaw, motywacji) niezbędnych do własnego uczenia się i doskonalenia (kształcenie ustawiczne)
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W03
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U15
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje sądy na temat spraw społecznych
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Socjologia jako nauka humanistyczna. Przedmiot zainteresowania socjologii, socjologia naukowa a wiedza potoczna. Historyczne uwarunkowania powstania socjologii, socjologia a inne nauki społeczne.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Społeczeństwo jako przedmiot socjologii. Pojęcia: pozycja i rola społeczna, konflikt ról społecznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wywieranie wpływu na ludzi. Metody wpływu społecznego: reguła wzajemności, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność, automatyzmy. Wywieranie wpływu społecznego w praktyce.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kwestie społeczne. Źródła kwestii społecznych, zarys diagnozy społecznej. Pojęcie społeczności lokalnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Istota profilaktyki społecznej. Teoretyczne podstawy profilaktyki. Sytuacja społeczna i jej wpływ na problemy w rodzinie i środowisku.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rodziny dysfunkcjonalne. Przemoc w rodzinie. Analiza sytuacji rodzin z dysfunkcjami społecznymi.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Promocja zdrowia w sytuacji występujących zagrożeń. Zapobieganie demoralizacji. Lokalne systemy ograniczania przestępczości młodzieży.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Profilaktyka społeczna. Krzywdzenie dzieci w kontekście historycznym i współcześnie. Działalność organizacji pozarządowych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Współczesne zagrożenia rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Agresja w szkole i środowisku. Instytucje i organizacje udzielające wsparcia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prawne i instytucjonalne przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem przemocy w rodzinie. Obowiązujące przepisy prawne w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Udział instytucji rządowych, samorządowych i stowarzyszeń społecznych w rozwiązywaniu problemów przemocy w rodzinie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Problem przemocy wobec osób starszych. Przemoc wobec seniorów w rodzinach i możliwości jej identyfikowania przeciwdziałania. Przemoc wobec seniorów w instytucjach opiekuńczych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie na przykładach działań podejmowanych lokalnie. przykłady dobrych praktyk profilaktycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Giddens A., Socjologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006
2. Majchrowska A. (pod red.), Wybrane elementy socjologii. Wyd. Czelej, Lublin 2002
3. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
4. Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wyd. SCHOLAR, 2009
5. Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 1995
6. Madanes C., Przemoc w rodzinie, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk,2007
7. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Uzupełniająca
8. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2004
9. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wyd. KUL, Lublin 2001
10. Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Wyd. KUL, Lublin 2000
11. Badura-Czelej W., Wybrane zagadnienia z interwencji kryzysowej, Interart, Warszawa, 2006
12. Jeffries J. (red.), Zagrożona młodzież, Wyd. PARPA, Warszawa, 2010
13. Kalinowski M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. WSPS, Warszawa, 1996
14. Pęczak M., Słownik subkultur młodzieżowych, Wyd. Semper, Warszawa, 1992
15. Sheridan C. Radmacher S., Psychologia zdrowia, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa, 1998
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_W19 EK_ZP1_W29 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U15 EK_ZP1_U16 EK_ZP1_K10 EK_ZP1_K13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Test zaliczeniowy jednokrotnego wyboru (zaliczenie bez oceny)
Kryterium zaliczenia
Próg zaliczenia min. 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Weryfikacja samokształcenia kontrolowanego poprzez referowanie wniosków z lektury aktow prawnych oraz tekstów socjologicznych. Odpowiadanie na zadane pytania.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.