Podstawy psychologii

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Psychiatrii Środowiskowej
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
Andrzej Silczuk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
andrzej.silczuk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Andrzej Silczuk, andrzej.silczuk@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
Andrzej Silczuk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z zarysem dorobku psychologii. Zwrócenie uwagi na najważniejsze zjawiska, procesy i mechanizmy regulacji psychicznej oraz zachowań człowieka.
2.
Pomoc studentom w rozwijaniu własnych umiejętności właściwej identyfikacji i stosowania najważniejszych pojęć z obszaru psychologii.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W05
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U19
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje w zespole przyjmując odpowiednie role grupow
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do psychologii klasycznej. Psychologia behawioralna.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do psychologii analitycznej, psychodynamiczne. Podstawy neurokognitywistyki. Modele komputerowe umysłu.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Psychologia pozytywna. Psychologia ewolucyjna.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Psychologia jako nauka. Polska myśl psychologiczna.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Integracyjne podejście w psychologii.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Pojęcie granic, bezpieczeństwa i szacunku dla jednostki. Studium relacji indywidualnych i grupowych.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przemoc, jej definicje i znaczenie środowiskowe. Rola oddziaływań społecznych.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rola ustaw, przepisów wykonawczych i rozporządzeń MZ i programów w realizacji zadań związanych z opieką psychologiczną i psychiatryczną w Polsce.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do psychoterapii, integracja wiedzy z wykładów.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prawo, Zdrowie publiczne a Psychologia. Znaczenie dowodu z opinii sądowo-psychologicznej i psychiatrycznej w postępowaniu sądowym. Postawy opiniowanych.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008.
Uzupełniająca
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1-3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007 (wybrane rozdziały).
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące w w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć.
Kolokwium zaliczeniowe ustne w postaci pytań otwartych.
Kryterium zaliczenia
Frekwencja na zajęciach seminaryjnych min. 80%.
Odpowiedź prawidłowa na 3 pytania.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Ocenianie formujące w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć. Informacja zwrotna.
Kolokwium zaliczeniowe ustne w postaci pytań otwartych. Odpowiedź prawidłowa na 3 pytania.

Zaliczenie: Ocena: TAK / NIE

Liczba podejść do zaliczenia: 1.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.