1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Biofizyki, Fizjologii i Patofizjologii
Kod jednostki
NZME
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Dariusz Szukiewicz
Koordynator przedmiotu
Dr n. biol. Edyta Wróbel
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
edyta.wrobel@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. biol. Edyta Wróbel
tel. (22) 628-63-34
tel. (22) 628-63-34
Prowadzący zajęcia
Prof. dr hab. n. med. Dariusz Szukiewicz
Dr n. biol. Edyta Wróbel
Dr n. biol. Paweł Kowalczyk
Dr n. biol. Edyta Wróbel
Dr n. biol. Paweł Kowalczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z zagadnieniami z dziedziny fizjologii i patofizjologii człowieka.
2.
Poznanie i zrozumienie wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi układami i narządami, oraz ocena sprawności układów i narządów człowieka.
3.
Nabycie wiedzy teoretycznej z zakresu wykonywania podstawowych metod badawczych stosowanych w medycynie klinicznej, jak również działania sprzętu wykorzystywanego do przeprowadzenia badań medycznych, takich jak: spirometr, elektrokardiograf, ciśnieniomierz naramienny, ultrasonograf.
4.
Umiejętność opanowania zagadnień dotyczących treści kształcenia i przedstawienie ich w postaci referatu, używając słownictwa biologiczno-medycznego, na poziomie akademickim.
5.
Zrozumienie mechanizmów powstawania chorób, opanowanie stanu wiedzy związanej z przebiegiem, objawami, powikłaniami i leczeniem wybranych zespołów bólowych i chorób cywilizacyjnych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, a także budowę i czynności poszczególnych układów i narządów w zdrowym i chorym organizmie
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W03
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W05
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wstęp do fizjologii z elementami patofizjologii człowieka
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W03
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Fizjologia oddychania
(budowa i czynność płuc, mechanika oddychania (mechanizm wdechu i wydechu), pojemność płuc, mięśnie oddechowe, surfaktant, wymiana gazowa w płucach (dyfuzja przez błonę pęcherzykowo-włośniczkową, przestrzeń martwa i nierównomierna wentylacja), właściwości gazów, krążenie płucne, transport tlenu (reakcja hemoglobiny z tlenem, mioglobina, krzywa dysocjacji), transport dwutlenku węgla, nerwowa kontrola oddychania, chemiczna kontrola oddychania (reakcje oddechowe na brak tlenu i na dwutlenek węgla), badanie spirometryczne – jego przebieg, charakterystyka parametrów spirometrycznych i ich znaczenie)
(budowa i czynność płuc, mechanika oddychania (mechanizm wdechu i wydechu), pojemność płuc, mięśnie oddechowe, surfaktant, wymiana gazowa w płucach (dyfuzja przez błonę pęcherzykowo-włośniczkową, przestrzeń martwa i nierównomierna wentylacja), właściwości gazów, krążenie płucne, transport tlenu (reakcja hemoglobiny z tlenem, mioglobina, krzywa dysocjacji), transport dwutlenku węgla, nerwowa kontrola oddychania, chemiczna kontrola oddychania (reakcje oddechowe na brak tlenu i na dwutlenek węgla), badanie spirometryczne – jego przebieg, charakterystyka parametrów spirometrycznych i ich znaczenie)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Fizjologia wysiłku fizycznego
(pojęcia wysiłku fizycznego, rodzaje i charakterystyka wysiłków fizycznych, charakterystyka wysiłków statycznych i dynamicznych, zmiany dystrybucji krwi w narządach i tkankach podczas wysiłku maksymalnego, zapotrzebowanie mięśnia sercowego na tlen, wpływ wysiłku na układ krążenia, charakterystyka zmian częstości skurczów serca i ciśnienie tętniczego krwi podczas wysiłku statycznego i dynamicznego, zmiany przepływu wieńcowego podczas wysiłku dynamicznego, wpływ wysiłku fizycznego na układ oddechowy, hipoksja, hiperkapnia i hipokapnia, terapia tlenem, zmęczenie mięśni szkieletowych, testy wysiłkowe)
(pojęcia wysiłku fizycznego, rodzaje i charakterystyka wysiłków fizycznych, charakterystyka wysiłków statycznych i dynamicznych, zmiany dystrybucji krwi w narządach i tkankach podczas wysiłku maksymalnego, zapotrzebowanie mięśnia sercowego na tlen, wpływ wysiłku na układ krążenia, charakterystyka zmian częstości skurczów serca i ciśnienie tętniczego krwi podczas wysiłku statycznego i dynamicznego, zmiany przepływu wieńcowego podczas wysiłku dynamicznego, wpływ wysiłku fizycznego na układ oddechowy, hipoksja, hiperkapnia i hipokapnia, terapia tlenem, zmęczenie mięśni szkieletowych, testy wysiłkowe)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Pochodzenie skurczów serca i jego czynność elektryczna
(budowa anatomiczna serca, pochodzenie i rozprzestrzenianie się pobudzenia w sercu – układ bodźco-przewodzący serca, potencjał czynnościowy miocytów serca, podstawy elektrokardiografii – EKG, metody rejestracji EKG, elektrokardiogram i znaczenie jego poszczególnych załamków i odcinków, zaburzenia rytmu serca, wektor i oś eklektyczna serca, zapis elektrokardiograficzny w różnych chorobach serca i układu krążenia, inwazyjne i nie inwazyjne metody badania układu krążenia)
(budowa anatomiczna serca, pochodzenie i rozprzestrzenianie się pobudzenia w sercu – układ bodźco-przewodzący serca, potencjał czynnościowy miocytów serca, podstawy elektrokardiografii – EKG, metody rejestracji EKG, elektrokardiogram i znaczenie jego poszczególnych załamków i odcinków, zaburzenia rytmu serca, wektor i oś eklektyczna serca, zapis elektrokardiograficzny w różnych chorobach serca i układu krążenia, inwazyjne i nie inwazyjne metody badania układu krążenia)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawy hemodynamki. Regulacja przepływu w wybranych obszarach naczyniowych
(charakterystyka tętnic i tętniczek, naczyń włosowatych, żył i żyłek oraz naczyń chłonnych, zespolenia tętniczo-żylne, śródbłonek i mięśnie gładkie naczyń, angiogeneza, podstawy biofizyczne – przepływ, ciśnienie i opór, metody pomiaru przepływu krwi - metoda Dopplera, zastosowanie praw fizyki do oceny przepływu w naczyniach krwionośnych, przepływ laminarny, prędkość przepływu krwi w tętnicach, naczynia oporowe i pojemnościowe, krążenie w tętnicach i tętniczkach, krążenie chłonki i objętość płynu tkankowego, krążenie żylne, pomiar ciśnienia tętniczego i żylnego krwi)
(charakterystyka tętnic i tętniczek, naczyń włosowatych, żył i żyłek oraz naczyń chłonnych, zespolenia tętniczo-żylne, śródbłonek i mięśnie gładkie naczyń, angiogeneza, podstawy biofizyczne – przepływ, ciśnienie i opór, metody pomiaru przepływu krwi - metoda Dopplera, zastosowanie praw fizyki do oceny przepływu w naczyniach krwionośnych, przepływ laminarny, prędkość przepływu krwi w tętnicach, naczynia oporowe i pojemnościowe, krążenie w tętnicach i tętniczkach, krążenie chłonki i objętość płynu tkankowego, krążenie żylne, pomiar ciśnienia tętniczego i żylnego krwi)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Regulacja glikemii (metabolizm węglowodanów)
(budowa komórek wysp trzustkowych, budowa biosynteza i wydzielanie insuliny, mechanizm i efekty działania insuliny, receptory insuliny, transportery glukozy, następstwa niedoboru i nadmiaru insuliny, regulacja wydzielania insuliny, mechanizm działania glukagonu, charakterystyka innych hormonów wysp trzustkowych, wpływ innych hormonów i wysiłku fizycznego na metabolizm węglowodanów, hipo- i hiperglikemia, cukrzyca typu I i II, charakterystyka powikłań cukrzycowych)
(budowa komórek wysp trzustkowych, budowa biosynteza i wydzielanie insuliny, mechanizm i efekty działania insuliny, receptory insuliny, transportery glukozy, następstwa niedoboru i nadmiaru insuliny, regulacja wydzielania insuliny, mechanizm działania glukagonu, charakterystyka innych hormonów wysp trzustkowych, wpływ innych hormonów i wysiłku fizycznego na metabolizm węglowodanów, hipo- i hiperglikemia, cukrzyca typu I i II, charakterystyka powikłań cukrzycowych)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Mechanizm powstawania bólu
(pojęcie bólu i zjawiska nocycepcji, charakterystyka receptorów bólowych – nocyceptorów, bodźce działające na nocyceptory, mechanizm powstawania bólu, mediatory bólowe i ich działanie, drogi przewodzenia impulsacji bólowej, porównanie przewodzenie bólu ostrego i bólu przewlekłego, budowa i funkcja włókien nerwowych przewodzących ból (A delta i C), percepcja podkorowa i odczucie bólu, reprezentacja korowa, modulacja przekaźnictwa bodźców bólowych (komórki „on” i komórki „off”, teoria bramki kontrolnej Melzack’a i Wall’a)
(pojęcie bólu i zjawiska nocycepcji, charakterystyka receptorów bólowych – nocyceptorów, bodźce działające na nocyceptory, mechanizm powstawania bólu, mediatory bólowe i ich działanie, drogi przewodzenia impulsacji bólowej, porównanie przewodzenie bólu ostrego i bólu przewlekłego, budowa i funkcja włókien nerwowych przewodzących ból (A delta i C), percepcja podkorowa i odczucie bólu, reprezentacja korowa, modulacja przekaźnictwa bodźców bólowych (komórki „on” i komórki „off”, teoria bramki kontrolnej Melzack’a i Wall’a)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kontrola postawy i ruchów ciała. Odruchy. Badanie nerurologiczne
(korowe pola ruchowe, kora przedruchowa, jądra podstawy mózgu, układy regulujące postawę ciała, integracja w rdzeniu kręgowym, móżdżek – jego budowa i funkcja, mechanizm powstawania ruchu dowolnego, łuk odruchowy i odruchy – monosynaptyczne, polisynaptyczne, rdzeniowe, bezwarunkowe i warunkowe, odruchy u noworodków, ogólne właściwości odruchów, elementy badania neurologicznego, kliniczne obawy uszkodzenia struktur ośrodkowego układu nerwowego – górnego neuronu motorycznego, jader podkorowych mózgu i móżdżku, badanie nerwów czaszkowych, objawy oponowe, badanie aparatu ruchu – ruchy czynne i siła mięśniowa, odruch Babińskiego )
(korowe pola ruchowe, kora przedruchowa, jądra podstawy mózgu, układy regulujące postawę ciała, integracja w rdzeniu kręgowym, móżdżek – jego budowa i funkcja, mechanizm powstawania ruchu dowolnego, łuk odruchowy i odruchy – monosynaptyczne, polisynaptyczne, rdzeniowe, bezwarunkowe i warunkowe, odruchy u noworodków, ogólne właściwości odruchów, elementy badania neurologicznego, kliniczne obawy uszkodzenia struktur ośrodkowego układu nerwowego – górnego neuronu motorycznego, jader podkorowych mózgu i móżdżku, badanie nerwów czaszkowych, objawy oponowe, badanie aparatu ruchu – ruchy czynne i siła mięśniowa, odruch Babińskiego )
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Fizjologia układu krwiotwórczego oraz krwi
(szpik kostny, komórki progenitorowe i charakterystyka komórek macierzystych szpiku, rozwój różnych elementów upostaciowanych krwi pochodzących ze szpiku kostnego, charakterystyka komórek morfotycznych krwi, wartości prawidłowe elementów krwi człowieka, białka osocza, właściwości hemoglobiny, hemoglobina płodowa, synteza hemoglobiny, hemostaza, grupy krwi, mechanizm krzepnięcia)
(szpik kostny, komórki progenitorowe i charakterystyka komórek macierzystych szpiku, rozwój różnych elementów upostaciowanych krwi pochodzących ze szpiku kostnego, charakterystyka komórek morfotycznych krwi, wartości prawidłowe elementów krwi człowieka, białka osocza, właściwości hemoglobiny, hemoglobina płodowa, synteza hemoglobiny, hemostaza, grupy krwi, mechanizm krzepnięcia)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Powstawanie impulsów w narządach zmysłów. Charakterystyka i rodzaje receptorów
(charakterystyka oraz rodzaje receptorów, bodziec adekwatny i nieadekwatny, zjawisko adaptacji, powstawanie impulsów w różnych nerwach, „kodowanie” informacji czuciowej, czucie skórne, głębokie i trzewne, inne rodzaje czucia, zmysł wzroku i procesy związane z widzeniem, zmysł słuchu i równowagi, węch i smak – narządy receptorowe i drogi czuciowe, badanie narządów zmysłów)
(charakterystyka oraz rodzaje receptorów, bodziec adekwatny i nieadekwatny, zjawisko adaptacji, powstawanie impulsów w różnych nerwach, „kodowanie” informacji czuciowej, czucie skórne, głębokie i trzewne, inne rodzaje czucia, zmysł wzroku i procesy związane z widzeniem, zmysł słuchu i równowagi, węch i smak – narządy receptorowe i drogi czuciowe, badanie narządów zmysłów)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Silverthorn D. U., Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018
2. Guzek. J. W., Patofizjologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015
3. Wróbel. E., Kurs fizjologii doświadczalnej. Podręcznik dla studentów wydziałów nauki o zdrowiu i fizjoterapii. Wydanie trzecie
poprawione i uzupełnione. Oficyna wydawnicza WUM, 2015
2. Guzek. J. W., Patofizjologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015
3. Wróbel. E., Kurs fizjologii doświadczalnej. Podręcznik dla studentów wydziałów nauki o zdrowiu i fizjoterapii. Wydanie trzecie
poprawione i uzupełnione. Oficyna wydawnicza WUM, 2015
Uzupełniająca
1. Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Elsevier Urban&Partner, 2006
2. Badowska-Kozakiewicz A.M., Fizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019
3. Badowska-Kozakiewicz A.M., Patofizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013
4. Ganong William F., Fizjologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
2. Badowska-Kozakiewicz A.M., Fizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019
3. Badowska-Kozakiewicz A.M., Patofizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013
4. Ganong William F., Fizjologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Test wielokrotnego wyboru (multiple response questions, MRQ).
Kryterium zaliczenia
Próg zaliczeniowy - 60%
(12 punktów)
(12 punktów)
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W01 EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U14 EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Referat w postaci prezentacji multimedialnej.
Test wielokrotnego wyboru (multiple response questions, MRQ).
Test wielokrotnego wyboru (multiple response questions, MRQ).
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie 3 z 5 punktów
Próg zaliczeniowy - 60%
(12 punktów)
Próg zaliczeniowy - 60%
(12 punktów)
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie kolokwium składającego się z 20 pytań, gdzie tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie 3 z 5 punktów za referat. Dodatkowo, za uzyskanie 3 punktów Student będzie miał doliczony 1 punkt do kolokwium, za 4 – 2 dodatkowe punkty, za 5 – 3 dodatkowe punkty.
Studenci mają dwa terminy zaliczenia przedmiotu. Studenci nieobecni w pierwszym terminie, nadal będą mieli możliwość poprawy kolokwium.
Sylabus jest dostępny również na stronie zakładu: https://biofizyka-fizjologia.wum.edu.pl
Studenci mają dwa terminy zaliczenia przedmiotu. Studenci nieobecni w pierwszym terminie, nadal będą mieli możliwość poprawy kolokwium.
Sylabus jest dostępny również na stronie zakładu: https://biofizyka-fizjologia.wum.edu.pl
Data aktualizacji treści