Kwalifikowana pierwsza pomoc

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Ratownictwa Medycznego
Kod jednostki
NZR
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
prof. dr hab. n. med. i n o zdr. Robert Gałązkowski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Krzysztof Samoliński
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
krzysztof.samolinski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr inż. n. o zdr. Aneta Binkowska
aneta.binkowska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr inż. n. o zdr. A. Binkowska, dr n. o zdr. dr n. o zdr M. Podgórski, mgr. Ł. Bondaruk, dr n. o zdr. K. Samoliński, mgr S. Świeżewski, mgr K. Kosiacka, mgr S. Kowiecznikow, mgr. S. Kusztykiewicz, dr n o zdr. A Wejnarski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
25
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,6
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Dostarczenie wiedzy i umiejętności dotyczących bezpieczeństwa działań ratunkowych
2.
Doskonalenie umiejętności podejmowania działań ratunkowych w stanach zagrożenia
zdrowia i życia pochodzenia urazowego i nieurazowego w zakresie kompetencji na
poziomie pierwszej pomocy.
3.
Dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa działań ratunkowych na
miejscu zdarzenia i oceny stanu poszkodowanego.
4.
Dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej bezprzyrządowej i przyrządowej, w tym z użyciem AED.
5.
Zasady komunikacji z pacjentem i rodziną/świadkami zdarzenia w stanach nagłych z
poszanowaniem praw pacjenta.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W10
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje aspekty organizacyjne i prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza analizę wybranych uwarunkowań problemów zdrowotnych i społecznych
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U19
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje w zespole przyjmując odpowiednie role grupow
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Część teoretyczna: Wprowadzenie do BLS

Część praktyczna:

BLS + AED + AMBU u osób dorosłych

Pozycja bezpieczna u osób dorosłych

Udrażnianie dróg oddechowych u dorosłych z wykorzystaniem:

Rurki ustno-gardłowej

Rurki nosowo-gardłowej

Maski krtaniowej LMA

Rurki krtaniowej LTD/LTS

Maski krtaniowej typu I-gel
Efekty uczenia się
C.W41, C.W42, C.W56, C.W58, C.W61, C.U1, C.U8, C.U9, C.U25, C.U38, C.U39, C.U40, C.U45, C.U46, C.U66
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Część praktyczna:

BLS + AED + AMBU u dzieci i niemowląt

Pozycja bezpieczna u dzieci i niemowląt

Zakrztuszenia u dzieci i niemowląt

Zakrztuszenia u osób dorosłych

Tamowanie masywnych krwotoków

Unieruchomienie złamań kończyn
Efekty uczenia się
C.U1, C.U8, C.U9, C.U25, C.U38, C.U39, C.U40, C.U45, C.U46, C.U51, C.U60, C.U66
Zajęcia 3.
Zajęcia 4.
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Obowiązujące europejskie wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej, Polska Rada Resuscytacji, Kraków – dostępne w wersji on-line: www.prc.krakow.pl.
2. Kopta A., Mierzejewski J., Kołodziej G., Kwalifikowana Pierwsza Pomoc, PZWL, Warszawa, 2016
Uzupełniająca
1. Stoy W., Platt T., Lejeune D.A., Ratownik Medyczny, Edra Urban & Partner, Wrocław 2013
2. Wiśniewski B., Lepka K., Kwalifikowana Pierwsza Pomoc. Vademecum ratownika, Elamed, Katowice 2017

7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U16 EK_ZP1_U19 EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obecność na ćwiczeniach.
Aktywność w czasie ćwiczeń.
Poprawne udzielenie pierwszej pomocy zgodnie z algorytmem BLS-AED u osoby dorosłej
Kryterium zaliczenia
Obecność na wszystkich ćwiczeniach.
Prawidłowe wykonanie algorytmu BLS-AED
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W02 EK_ZP1_W10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Do podejścia do zaliczenia pisemnego wymagane jest zaliczenie praktyczne prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy zgodnie z algorytmem BLS-AED u osoby dorosłej.
Zaliczenie pisemne, składające się z 20 pytań zamkniętych.
Kryterium zaliczenia
19-20 pkt – bdb
17-18 pkt – db+
15-16 pkt – db
13-14 pkt – dst +
11-12 pkt – dst
0-10 pkt - ndst
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Strona internetowa Zakładu: https://ratownictwo.wum.edu.pl/

Regulamin Zajęć
- Obecność na zajęciach jest obowiązkowa
- Na zajęcia praktyczne prośba o strój sportowy.
- Jeśli student chce się przepisać do innej grupy dziekańskiej powinien złożyć PODANIE do Kierownika Jednostki z wyprzedzeniem do 14 dni – decyzję podejmuje Kierownik jednostki lub wykładowca do tego upoważniony. Ze względu na możliwości lokalowe do danej grupy możemy przepisać nie więcej niż 4 osoby. Podanie musi zawierać: imię i nazwisko, rok studiów, nr grupy, nr indeksu, dane kontaktowe telefon i e-mail. W podaniu należy podać termin w którym chce się odrabiać zajęcia. O przepisaniu do danej grupy decyduje kolejność zgłoszeń. Pierwszeństwo maja studenci z pisemna zgodą Dziekana na UTS lub SE. Do podania należy dołączyć kopię zgody
- Studenci nie mogą sami dopisywać się do grup na zajęciach. Wpis do danej grupy jest możliwy tylko przez sekretariat lub wyznaczonego wykładowcę.


Studenckie Koła Naukowe działające przy Zakładzie Ratownictwa Medycznego WUM:



Studenckie Koło Naukowe Ratownictwa Medycznego



Studenckie Koło Naukowe Ratownictwa Medycznego jest otwarte na studentów wszystkich kierunków studiów prowadzonych na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Głównym celem działalności Koła jest utrwalanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu ratownictwa medycznego i medycyny ratunkowej. W trakcie spotkań omawiane i analizowane są zagadnienia przewidziane w programach dydaktycznych, przedstawiane w literaturze branżowej, jak również studia przypadków, ze wskazaniem na poprawne postępowanie mające na celu ratowanie życia i zdrowia naszych pacjentów.

Symulacje akcji ratowniczych są typowym elementem spotkań SKN Ratownictwa Medycznego, dzięki czemu na każdy student może wczuć się w rolę Kierownika Zespołu Ratownictwa Medycznego i podejmować decyzje w odniesieniu do posiadanej obecnie wiedzy.

Zadaniem Koła jest również zainteresowanie studentów pracą naukową, umożliwienie im prowadzenia prac badawczych i prezentacji ich wyników na forum członków SKN oraz konferencjach studenckich i branżowych.



Opiekun SKN: mgr Karolina Kosiacka – karolina.kosiacka@wum.edu.pl

Strona SKN na FB: https://www.facebook.com/SKN-Ratownictwa-Medycznego-101919881223520

Adres e-mail: skn.ratownictwo.medyczne.wum@gmail.com





Studenckie Koło Naukowe Medycyny Ratunkowej Dzieci



Studenckie Koło Naukowe Medycyny Ratunkowej Dzieci działa przy Zakładzie Ratownictwa Medycznego Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w ścisłej współpracy z SOR Dziecięcego Szpitala Klinicznego UCK WUM.

Celem koła naukowego jest umożliwienie zdobycia i poszerzenia wiedzy Studentów w zakresie

medycyny dzieci poprzez zajęcia teoretyczne oraz praktyczne.



Opiekun SKN: dr n. o zdr. Jan Stachurski - jstachurski@wum.edu.pl

Strona SKN na FB: https://www.facebook.com/SKNMedycynyRatunkowejDzieciWUM/



Studenckie Koło Naukowe „Leczymy z Misją”



Studenckie Koło Naukowe "Leczymy z Misją" zajmuje się organizacją pracy na misji medycznej, medycyną podróży, zagadnieniami związanymi z austere i wilderness medicine, medycyną taktyczną. Zajęcia w ramach SKN prowadzone są podczas spotkań, wykładów oraz warsztatów.

Studenci w ramach SKN mają także możliwość uczestnictwa w konferencjach naukowych, a także publikacji różnorakich prac naukowych. SKN także stale współpracuje z organizacjami pomocowymi, zarówno polskimi, jak i zagranicznymi.



Opiekun SKN: mgr Jakub Zachaj - jakub.zachaj@wum.edu.pl

Strona SKN na FB: https://www.facebook.com/skn.lzm.wum

Adres e-mail: skn.lzm.wum@gmail.com




Strona internetowa Zakładu Ratownictwa Medycznego: www.ratownictwo.wum.edu.pl

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.