Język angielski

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n.hum. Maciej Ganczar
Koordynator przedmiotu
dr n.hum. Paulina Kamińska-Chabiera
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n.hum. Paulina Kamińska-Chabiera, paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Tomasz Rogoziński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
60
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie języka angielskiego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym nabycie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie słownictwa angielskiego specjalistycznego w zakresie podstawowych dziedzin i problemów zdrowia i problemów zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U30
Umiejętności - efekty w zakresie
Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności , poszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie programu kursu, kryteriów zaliczenia oraz regulaminu SJO. Format i tematyka prezentacji multimedialnej. Zdrowie publiczne – definicja, cele, zadania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie i czynniki wpływające na stan zdrowia jednostki i populacji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu epidemiologii, interpretacja wykresów i danych statystycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu epidemiologii, interpretacja wykresów i danych statystycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu epidemiologii, interpretacja wykresów i danych statystycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy chorób (wybrane słownictwo).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy chorób (wybrane słownictwo).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy chorób (wybrane słownictwo).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.2 – pracownicy ochrony zdrowia, specjalności i specjaliści w medycynie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.2 – pracownicy ochrony zdrowia, specjalności i specjaliści w medycynie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Przygotowanie do wystąpień publicznych w języku angielskim. Prezentacje.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Przygotowanie do wystąpień publicznych w języku angielskim. Prezentacje.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Przygotowanie do wystąpień publicznych w języku angielskim. Prezentacje.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 1 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Wybrany tekst specjalistyczny.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Polskie, zagraniczne i międzynarodowe organizacje działające w obszarze zdrowia publicznego, ich cele i programy.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Polskie, zagraniczne i międzynarodowe organizacje działające w obszarze zdrowia publicznego, ich cele i programy.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.3. - organizacja systemu opieki zdrowotnej (rodzaje opieki zdrowotnej, szpital, oddziały, sprzęt medyczny)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.3. - organizacja systemu opieki zdrowotnej (rodzaje opieki zdrowotnej, szpital, oddziały, sprzęt medyczny)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
System ochrony zdrowia w Polsce i na świecie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
System ochrony zdrowia w Polsce i na świecie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język sprawozdań w zdrowiu publicznym (w tym przygotowanie raportu).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język sprawozdań w zdrowiu publicznym (w tym przygotowanie raportu).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język sprawozdań w zdrowiu publicznym (w tym przygotowanie raportu).
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena bieżących i przyszłych potrzeb społeczeństwa w zakresie opieki zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena bieżących i przyszłych potrzeb społeczeństwa w zakresie opieki zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza wybranego tekstu specjalistycznego – prezentacje studentów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza wybranego tekstu specjalistycznego – prezentacje studentów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 2 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Podsumowanie semestru.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Patoka Zofia: English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008
2. Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga: Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage 2017
Uzupełniająca
1. Guest Charles, Ricciardi Walter, Kawachi Ichiro, Lang Iain (eds.): Oxford Handbook of Public Health Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press 2013
2. Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013
3. Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji.
4. Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 1 i po 2 semestrze, które składa się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.) Studentowi przysługują dwa terminy poprawkowe - forma kolokwium poprawkowego jest taka sama.
Kryterium zaliczenia
≥60%, oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM (zakładka: Informacje dodatkowe).
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U30, EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
semestr 1: prezentacja multimedialna (np.: omówienie wybranej jednostki chorobowej)
semestr 2: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego

Kryterium zaliczenia
Zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodnie ze skalą ocen SJO WUM (zakładka: Informacje dodatkowe)
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, prof. WUM, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl

Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).
SJO nie prowadzi koła naukowego.

Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/

Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
 
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5  (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.