1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Etyki Lekarskiej i Historii Medycyny
Kod jednostki
2MC
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Dostarczenie wiedzy z zakresu filozofii i etyki w kontekście nauk medycznych i biologicznych.
2.
Rozwinięcie umiejętności przestrzegania zasad i etycznego postępowania w stosunku do pacjenta, współpracownika i grup społecznych.
3.
Przygotowanie do właściwego postępowania i samodzielnego rozwiązywania problemów etyczno-moralnych wynikających ze specyfiki wykonywanego zawodu.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W21
Wiedza - efekty w zakresie
Omawia przepisy prawa związane z ochroną praw pacjenta i zasady etyki zawodowej ze szczególnym zawodów medycznych
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U15
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje sądy na temat spraw społecznych
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012.
2. Szewczyk K., Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
2. Szewczyk K., Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
Uzupełniająca
1. Sytnik-Czetwertyński J., Etos 0 filozofii i etyce - dla lekarzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W21
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie podsumowujące: zaliczenie pisemne (test)
Kryterium zaliczenia
Zdobycie minimum 60% punktów z zaliczenia pisemnego
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U15
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
obserwacja dyskusji, obserwacja pracy w grupie, praca z tekstem, wykonanie dedykowanych zadań
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
obserwacja dyskusji, obserwacja pracy w grupie, praca z tekstem, wykonanie dedykowanych zadań
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
- 80% obecności na zajęciach
- aktywność w czasie pracy metodami aktywizującymi i wzbogacającymi zajęcia
- przygotowanie do zajęć poprzez przeczytanie zadanej literatury
- aktywność w czasie pracy metodami aktywizującymi i wzbogacającymi zajęcia
- przygotowanie do zajęć poprzez przeczytanie zadanej literatury