Filozofia i podstawy etyki

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Etyki Lekarskiej i Historii Medycyny
Kod jednostki
2MC
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Dostarczenie wiedzy z zakresu filozofii i etyki w kontekście nauk medycznych i biologicznych.
2.
Rozwinięcie umiejętności przestrzegania zasad i etycznego postępowania w stosunku do pacjenta, współpracownika i grup społecznych.
3.
Przygotowanie do właściwego postępowania i samodzielnego rozwiązywania problemów etyczno-moralnych wynikających ze specyfiki wykonywanego zawodu.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W21
Wiedza - efekty w zakresie
Omawia przepisy prawa związane z ochroną praw pacjenta i zasady etyki zawodowej ze szczególnym zawodów medycznych
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U15
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje sądy na temat spraw społecznych
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do filozofii. Historyczne początki filozofii. Pojęcie, geneza i przedmiot filozofii. Filozofia jako nauka – struktura, problematyka i miejsce wśród innych nauk.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K10, EK_ZP1_U09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do etyki. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Historia etyki. Pojęcie, cel, problemy etyki. Bioetyka.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K10, EK_ZP1_U09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja i funkcje etyki w ochronie zdrowia. Cel i założenia etyki zawodów medycznych. Deontologia. Kodeks Etyki Lekarskiej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K04
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Prawa pacjenta. Autonomia a różne modele relacji pracownik medyczny – pacjent. Tajemnica zawodowa w medycynie. Zgoda i przymus w medycynie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K04
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Prawa pacjenta – cd. Szczególne zasady praw osób małoletnich, niepełnosprawnych, ubezwłasnowolnionych itd. Etyczno-prawne aspekty błędów medycznych. Przykładowe orzecznictwo.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K04
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etyczne aspekty prokreacji. Etyka prokreacyjna. Zagadnienia szczegółowe: sztuczne zapłodnienie, aborcja, ingerencje prenatalne, surogacja częściowa i całkowita.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K11
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Klauzula sumienia. Etyczne aspekty klauzuli sumienia. Klauzula sumienia w praktyce medycznej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K11
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Prawno-moralne aspekty medycyny transplantacyjnej. Obowiązujące w Polsce i na świecie regulacje dotyczące przeszczepiania narządów. Zagadnienia szczegółowe: stanowiska etyczne w kwestii przeszczepiania narządów, moralne aspekty transplantacji ex mortuo, ex vivo i transplantacji odzwierzęcych. Handel narządami.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K11
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etyka badań naukowych w medycynie. Rodzaje i cele eksperymentu medycznego, badania kliniczne. Świadoma zgoda.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W21, EK_ZP1_K11, EK_ZP1_U09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Problematyka śmierci. Zagadnienia szczegółowe: tradycyjna definicja śmierci, definicja śmierci mózgowej, śmierć́ organizmu a śmierć́ człowieka.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U15, EK_ZP1_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012.
2. Szewczyk K., Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.
Uzupełniająca
1. Sytnik-Czetwertyński J., Etos 0 filozofii i etyce - dla lekarzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W21
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie podsumowujące: zaliczenie pisemne (test)
Kryterium zaliczenia
Zdobycie minimum 60% punktów z zaliczenia pisemnego
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U15
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
obserwacja dyskusji, obserwacja pracy w grupie, praca z tekstem, wykonanie dedykowanych zadań
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
obserwacja dyskusji, obserwacja pracy w grupie, praca z tekstem, wykonanie dedykowanych zadań
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
- 80% obecności na zajęciach
- aktywność w czasie pracy metodami aktywizującymi i wzbogacającymi zajęcia
- przygotowanie do zajęć poprzez przeczytanie zadanej literatury

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.