Propedeutyka zdrowia publicznego

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grzegorz Juszczyk
mgr Robert Słoniewski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
275
Liczba punktów ECTS
11
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
80
Kalkulacja punktów ECTS
3,2
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
100
Kalkulacja punktów ECTS
4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
95
Kalkulacja punktów ECTS
3,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja definicji zdrowia i jego uwarunkowań.
2.
Przedstawienie tła historycznego koncepcji zdrowia i zdrowia publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem wielowymiarowości i wielodyscyplinarności.
3.
Omówienie głównych metod analizy stanu zdrowia populacji i głównych problemów zdrowotnych w Polsce na tle krajów europejskich.
4.
Prezentacja głównych modeli organizacyjnych zapewnienia zdrowotności publicznej – programy strategiczne i model organizacyjnych systemu ochrony zdrowia.
5.
Wskazanie znaczenia badań przesiewowych w zapobieganiu negatywnym skutkom chorób.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W03
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje podstawowe pojęcia opisujące stan zdrowia populacji
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W05
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W06
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje główne zagrożenia zdrowia i problemy zdrowotne ludności Polski w tym społeczeństw lokalnych
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje funkcje głównych form organizacyjnych usług zdrowotnych
5.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Dokonuje diagnozy i wskazuje problemy o znaczeniu kluczowym dla zdrowia populacji w poszczególnych sferach społecznych
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Historia koncepcji zdrowia – od starożytności po wiek XX. Modele definiowania zdrowia i choroby. Kontinuum zdrowia i definicje negatywne, funkcjonalne. Idealistyczna definicja zdrowia Światowej Organizacji Zdrowia.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zdrowie publiczne: cele, zadania, przedmiot nauczania, dyscyplina naukowa. Podstawowe pojęcia zdrowia publicznego – zachowania zdrowotne, uwarunkowania zdrowia, problemy zdrowotne, profilaktyka, choroba, czynniki ryzyka, styl życia, wskaźniki epidemiologiczne.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Metody oceny stanu zdrowia populacji. Wskaźniki zdrowotne pozytywne i negatywne. Aktualne problemy zdrowotne ludności w poszczególnych regionach świata z uwzględnieniem Europy i Polski.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Organizacja ochrony zdrowia. Kierunki zmian w Polsce i na świecie. Źródła finansowania opieki zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Współczesne strategie ochrony zdrowia. Programy zdrowotne mające na celu zabezpieczenie zdrowia publicznego. Zapewnianie jakości w ochronie zdrowia. Koncepcja zdrowia publicznego opartego o dowody naukowe (Evidence Based Public Health)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania przesiewowe w zdrowiu publicznym. Historia badań przesiewowych. Propedeutyka opracowywania i prowadzenia populacyjnych badań przesiewowych – kryteria wyboru problemu zdrowotnego oraz testu diagnostycznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja na temat możliwości wpływu na poszczególne uwarunkowania zdrowia. Wzajemne relacje pomiędzy czynnikami warunkującymi zdrowie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U04 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja czynników ryzyka problemów zdrowotnych. Czynniki ryzyka chorób przewlekłych – nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia, otyłość, cukrzyca, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, stres.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja głównych problemów zdrowotnych. Choroby układu krążenia, choroby nowotworowe, choroby układu oddechowego, choroby psychiczne i samobójstwa, wypadki i urazy, choroby zakaźne.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja na temat konstrukcji systemu ochrony zdrowia. System ochrony zdrowia w Polsce i relacja między poziomami opieki. Formy opieki - podstawowa opieka zdrowotna, specjalistyczna opieka ambulatoryjna, struktura szpitali, opieka długoterminowa, pomoc doraźna, uzdrowiska, służby sanitarno-epidemiologiczne. Droga pacjenta w systemie – ciągłość i kompleksowość opieki.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Sygit M., Zdrowie publiczne, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2010.
Karski J.B. (red.), Zdrowie publiczne, cz. 1 i 2 (skrypt dla studentów), Wyd. WUM, Warszawa, 2008.
Blaxter M., Zdrowie, Wyd. SIC!, Warszawa, 2009.
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017.
Uzupełniająca
Leowski J., Polityka zdrowotna a zdrowie publiczne, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2004.
Wojtczak A., Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów opieki zdrowia XXI wieku, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin z przedmiotu w formie testu jednokrotnego wyboru.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie minimum 60% pozytywnych odpowiedzi.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.