Propedeutyka medycyny

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Klinika Chorób Wewnętrznych
Kod jednostki
NZW
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
prof. dr hab. med. Leszek Pączek
Koordynator przedmiotu
dr n. med. Grzegorz Senatorski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
gsenatorski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. med. Grzegorz Senatorski
gsenatorski@wum.edu.pl, 601259706
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. med. Leszek Pączek
dr n. med. Grzegorz Senatorski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
150
Liczba punktów ECTS
6
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
40
Kalkulacja punktów ECTS
1,6
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
70
Kalkulacja punktów ECTS
2,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z definicją zdrowia i choroby.
2.
Zapoznanie studentów z etiopatogenezą i fizjopatologią chorób oraz zaburzeniami procesów adaptacyjnych organizmu.
3.
Zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia wywiadów lekarskich, badania przedmiotowego i procesu diagnostycznego.
4.
Zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami diagnostycznymi i terapeutycznymi, aparaturą medyczną oraz z zasadami prowadzenia diagnostyki laboratoryjnej.
5.
Zaprezentowanie etiologii, rozwoju i patofizjologii najważniejszych chorób układów: oddechowego, odpornościowego, krążenia, pokarmowego, moczowego, ruchu.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, a także budowę i czynności poszczególnych układów i narządów w zdrowym i chorym organizmie
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W10
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje aspekty organizacyjne i prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali swoją skuteczność w kontaktach z innymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza analizę wybranych uwarunkowań problemów zdrowotnych i społecznych
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zagadnienia socjalne i etyczne w medycynie
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etiopatogeneza i patofizjologia chorób, pojęcie zdrowia i choroby
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Organizacja pracy w placówkach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola epidemiologii w medycynie klinicznej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W15
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces diagnostyczny – badanie podmiotowe
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces diagnostyczny – badanie przedmiotowe
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Choroby układu oddechowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Choroby układu krążenia
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Choroby układu pokarmowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Choroby narządu ruchu
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Badanie podmiotowe
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Badanie przedmiotowe
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu krążenia
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu pokarmowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu oddechowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu wewnątrzwydzielniczego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu krwiotwórczego i chłonnego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu nerwowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układu moczowego i płciowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby układowe i zakaźne
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Choroby narządu ruchu
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Proces diagnostyczny I
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Proces diagnostyczny II
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby układu oddechowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby układu krążenia
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby układu pokarmowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby układu moczowego i płciowego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby metaboliczne
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Choroby układu krwiotwórczego i chłonnego
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Pączek L., Mucha K., Foroncewicz B. Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009
Uzupełniająca
Szczeklik A., Gajewski P. Mały podręcznik „Interna Szczeklika” 2020/2021. Medycyna Praktyczna, Kraków 2020
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W15, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obecność na zajęciach
Kryterium zaliczenia
Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na seminariach i 1 na ćwiczeniach
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W01, EK_ZP1_W02, EK_ZP1_W10, EK_ZP1_U09, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K01, EK_ZP1_K02
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Wejściówki weryfikujące stopień zrozumienia poprzedniego tematu.
Kryterium zaliczenia
Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na seminariach i 1 na ćwiczeniach
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W02, EK_ZP1_U03, EK_ZP1_U16, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zajęcia praktyczne przy łóżku chorego
Kryterium zaliczenia
Ocena formująca - uwzględnia ocenę aktywności studentów podczas zajęć oraz umiejętności praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy.
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Nieobecność na seminariach i ćwiczeniach w planowym terminie można uzupełnić z inną grupą pod warunkiem wcześniejszego ustalenia z prowadzącym oraz miejsca w sali, gdzie odbywają się zajęcia.
2. Niezbędne do dopuszczenia do ćwiczeń są fartuchy, czyste obuwie (z niebrudzącą podeszwą) na zmianę, umiejętność zachowania powagi na sali chorych stosownie do okoliczności klinicznych.
3. Praca przy łóżku chorego w trakcie ćwiczeń odbywa się w 2-3 osobowych zespołach pod kierunkiem prowadzącego. Po zebraniu wywiadów jedna osoba referuje zebrane wiadomości, wykazując
W ramach przedmiotu są przewidziane godziny samodzielnej pracy studentów, która będzie weryfikowana w zależności od aktualnych możliwości i uwarunkowań związanych ze stanem pandemii poprzez odpytywanie studentów, testy - wejściówki na seminaria, dyskusje, prace pisemne, przygotowanie prezentacji.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.