1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Ekonomiki Zdrowia i Ubezpieczeń
Kod jednostki
3MC
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Eugeniusz Koncewoj, eugeniusz.koncewoj@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
Eugeniusz Koncewoj
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Suma godzin
45
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Cel 1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami w zakresie audytu i controllingu
2.
Cel 2. Zrozumienie roli, celów, funkcji, standardów i ramowej metodologii: zarządzania ryzykiem, audytu i controllingu, jako narzędzi zarządczych
3.
Cel 3. Omówienie praktycznych aspektów i przykładów wykorzystania controllingu i audytu w zarządzaniu w ochronie zdrowia
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP2_W05 - Posiada pogłębiona i poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień prawno–ekonomicznych w aspekcie funkcjonowania sektora ochrony zdrowia w tym podmiotów gospodarczych (różnych szczebli) w nim działających.
EK_ZP2_W22 - Definiuje narzędzia zarządzania strategicznego i taktycznego na różnych poziomach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia.
EK_ZP2_W32 - Definiuje na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia.
EK_ZP2_W22 - Definiuje narzędzia zarządzania strategicznego i taktycznego na różnych poziomach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia.
EK_ZP2_W32 - Definiuje na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia.
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP2_U08 - Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie.
EK_ZP2_U15 - Wykorzystuje narzędzia i metody analizy strategicznej dla stworzenia planów strategicznych
podmiotów leczniczych.
EK_ZP2_U18 - Ocenia sytuację finansową podmiotu świadczącego usługi medyczne i sporządza biznes plan
EK_ZP2_U15 - Wykorzystuje narzędzia i metody analizy strategicznej dla stworzenia planów strategicznych
podmiotów leczniczych.
EK_ZP2_U18 - Ocenia sytuację finansową podmiotu świadczącego usługi medyczne i sporządza biznes plan
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP2_K01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi.
EK_ZP2_K06 - Skutecznie zarządza czasem własnym i współpracowników.
EK_ZP2_K07 - Odpowiedzialnie projektuje zadania, przeznaczone dla kierowanej przez siebie grupy i wyjaśnia wymagania stawiane personelowi.
EK_ZP2_K09 - Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
EK_ZP2_K06 - Skutecznie zarządza czasem własnym i współpracowników.
EK_ZP2_K07 - Odpowiedzialnie projektuje zadania, przeznaczone dla kierowanej przez siebie grupy i wyjaśnia wymagania stawiane personelowi.
EK_ZP2_K09 - Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
Zakres tematyczny
1. Podstawowe pojęcia w zakresie audytu i controllingu
2. Rola celów, funkcji, standardów i ramowej metodologii: zarządzania ryzykiem, audytu i controllingu, jako narzędzi zarządczych
3. Praktyczne aspekty i przykłady wykorzystania controllingu i audytu w zarządzaniu w ochronie zdrowia
2. Rola celów, funkcji, standardów i ramowej metodologii: zarządzania ryzykiem, audytu i controllingu, jako narzędzi zarządczych
3. Praktyczne aspekty i przykłady wykorzystania controllingu i audytu w zarządzaniu w ochronie zdrowia
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Akty prawne (teksty jednolite, z aktualnymi zmianami):
1. Ustawa o finansach publicznych
2. Ustawa o działalności leczniczej
3. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu
Literatura:
1. Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego (GSAW), IIA Global / IIA Polska
2. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza w podmiotach leczniczych
3. J. Stanczak-Strumiłło, E. Kotapski, Zarządzanie finansami w podmiotach leczniczych (publikacja Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego)
1. Ustawa o finansach publicznych
2. Ustawa o działalności leczniczej
3. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu
Literatura:
1. Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego (GSAW), IIA Global / IIA Polska
2. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza w podmiotach leczniczych
3. J. Stanczak-Strumiłło, E. Kotapski, Zarządzanie finansami w podmiotach leczniczych (publikacja Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego)
Uzupełniająca
1. Reiter K. L., Song P. H., Gapenski's Healthcare Finance: An Introduction to Accounting and Financial Management
2. Drummond M. F. i in., Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes
3. Porter M. E., Kaplan R. S., Redefining Health Care: Creating Value-Based Competition on Results
4. Zbigniew Leszczyński, Tomasz Wnuk-Pel, Controlling w praktyce
2. Drummond M. F. i in., Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes
3. Porter M. E., Kaplan R. S., Redefining Health Care: Creating Value-Based Competition on Results
4. Zbigniew Leszczyński, Tomasz Wnuk-Pel, Controlling w praktyce
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W10 EK_ZP1_W11 EK_ZP1_W12 EK_ZP1_W13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obecność na wykładach
Kryterium zaliczenia
Min. 80% obecności (minimum 4 wykłady)
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W10 EK_ZP1_W11 EK_ZP1_W12 EK_ZP1_W13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Test wiedzy składający się z:
pytań zamkniętych (jednokrotnego wyboru),
pytań typu "prawda/fałsz"
1-2 krótkich pytań otwartych dot. aspektów praktycznych (metodyki, raportowania)
pytań zamkniętych (jednokrotnego wyboru),
pytań typu "prawda/fałsz"
1-2 krótkich pytań otwartych dot. aspektów praktycznych (metodyki, raportowania)
Kryterium zaliczenia
Min. 70% poprawnych odpowiedzi na pytania zamknięte i „prawda/fałsz”
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach przygotowania studenta do zajęć i zaliczeń niezbędne będzie zapoznanie się z literaturą fachową z zakresu poruszanego podczas zajęć oraz systematyczne powtarzanie treści poruszanych podczas zajęć. Student będzie musiał wykazać się uzyskaną wiedzą podczas seminariów, na których wykonywane będą zadania. Wykłady realizowane będą za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2.